Metoda Strukturalna
metoda

nauka czytania i pisania uczniów z deficytami rozwojowymi. Autorką metody jest dr Joanna Guzik-Iwińska, doktor nauk społecznych, pedagog specjalny, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta z zakresu psychoedukacji, wykładowca akademicki.
Autorka metody, podczas wieloletniej pracy z uczniami z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną oraz
innymi deficytami rozwojowymi poszukiwała nowatorskich rozwiązań metodycznych umożliwiających skuteczną naukę
czytania i pisania swoich uczniów. Zachęcona przez prof.Jak powstała Metoda Strukturalna?
Opis metody
Metoda Strukturalna należy do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening oraz automatyzację tych umiejętności.
Terapię Metodą Strukturalną poprzedza diagnoza z wykorzystaniem Kart Oceny Czytania i Pisania KOCP. Narzędzie to przeznaczone jest do oceny poziomu umiejętności czytania i pisania. Określa także, jakie deficyty i w jakim stopniu, utrudniają nabywanie kompetencji w obszarze komunikacji pisemnej.
Dla kogo przeznaczona jest metoda?
Metoda Strukturalna jest skuteczna w pracy z osobami, które mają trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej
Deficyty te najczęściej występują u osób z:
- dysleksją rozwojową,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- niedosłuchem,
- niedowidzeniem,
- dyslalią,
- dyzartrią,
- afazją,
- ADHD,
- autyzmem i zespołem Aspergera,
- zaburzeniami zachowania,
- innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania (np. utratą tych umiejętności po udarach,wypadkach i uszkodzeniach mózgu.